خرمگس

¦

به تازگي يكي از مشهورترين كتابهاي ادبيات انگليس به نام "خرمگس" نوشته خانم "اتل ليليان وينيچ" را خواندم. نثر بسيار زيباي كتاب جذابيتي را موجب مي گردد كه خواننده را به دنبال وقايع مي كشاند.
داستان مربوط به جواني انگليسي است كه در حال و هواي انقلابي ايتاليا قرار مي گيرد. وي كه خود را مريد اسقفي كاتوليك مي داند درميابد كه حاصل تنها گناه همان اسقف با مادرش است و اين ضربه روحي بزرگ از وي يك ياغي مي سازد و...
اما از سير داستان جالب تر سمبوليسمي است كه در انتهاي داستان متوجه آن مي شويم.خواننده دچار شوك مي شود ولي نه مانند شوكهايي كه در داستانهاي هيچكاك خود را با آن روبرو مي بينيم يك نوع شوكي كه خواننده را مجبور به بازخواني كتاب در ذهن مي كند. دقيقا مثل اين است كه يك كتاب را به صورت رمز خوانده باشي ودر آخر كدهاي رمز گشايي را به تو داده باشند، مجبور ميشوي از اوّل تا آخر كتاب را دوباره در ذهنت رمز گشايي كني.
در كل" خرمگس" كتابي است كه حتما ارزش يك بار خواندن را دارد . به دوستان عزيز اهل مطالعه توصيه ميكنم يك جلد از آن را ابتياع بفرمايند. اگر هم اهل ابتياع كتاب نيستيد صبر كنيد! در يكي دو روز آينده لينك دانلود PDF كتاب را خواهم گذاشت.

0 comments: