فتنه

¦

فیلم فتنه را دیدم. فیلم بیشتر حول محور آیات قرآنی حاوی احکام جهاد می گردد و همچنین صحنه هایی از فتاوای خشن اسلامی و تندگرایی های نابجا با صحنه هایی از ترورهای بزرگی چون حادثه 11 سپتامبر و بمب گذاری متروی لندن میکس شده است. و در آخر آمار رشد مسلمانان در هلند و آزادیهای داده شده به آنان به عنوان یک خطر به نمایش گذاشته می شود.
از این فیلم می توان به سه نکته برجسته دست یافت:
1- سازنده فیلم یک سوپر ناسیونالیست است و با تمام ادعاهایی که مبنی بر آزادی و سوسیالیسم در فیلم دارد، در پایان اعترافی تلخ بر ضد سوسیالیت بودن خویش مینماید چرا که آشکارا با نفی آزادیهای اسلامی در هلند کل آزادگرایی و آزادی بیان را به زیر سئوال میبرد.
2- این فیلم به محض ساخته شدن در تمام سایتهای ایرانی فیل. تر شد تا کمتر کسی بتواند آن را ببیند. اما به نظر من رویکرد باید دقیقا بر عکس این موضوع می بود. چرا که اولا در هیچ کجای عالم چشم انسان را در برابر دشمنش و عملکرد وی نمی بندند بلکه موشکافانه حرکات وی را تعقیب می کنند تا راهکار مبارزه با آن را بیایبند.ثانیا اگر همگان این فیلم را می دیدند متوجه نقاط ضعف می گردیدند و می دانستند که چه نکاتی است که در جامعه بین المللی و در نگاه جهانیان مذموم است و از این طریق گامی به سوی کم شدن خرافه پرستی ها و تند روی های دینی برداشته می شد و آن اسلام ناب پر از رحمت و شفقت پدیدار می گردید.
3- ما در برابر ساخت این فیلم چه کردیم؟ فقط اعتراض خشونت آمیز. یعنی مهر تائیدی بر گفته های سازنده. یعنی صحه گذاشتن بر تفکرات وی. چرا با تفکرات یک نفر باید پرچمی که تمام هموطنان وی به آن احترام می گذارند سوزانده شود و چرا باید به جای اعتراض به شخص سازنده، کشور هلند زیر سئوال برود آن هم با تظاهراتهای آنچنانی و بسیار خشن. با شعارهایی که همه دم از نابودی دارد و آنان به راحتی از آن تعبیر به تروریسم می کنند؟ به جای آن بیایید ماهم سرمایه گذاری کنیم. از شلمچه بسازیم. از عراق بگوییم آز قانای لبنان از کو دکان گرسنه غزه .... تا ببینیم ما وحشی هستیم یا آنهای که با به دست گرفتن رسانه و مظلوم نمایی جهانی می خواهند خود را محق نشان دهند و بی رحمانه و با فراغ بال به کشتار جمعی زنان و کودکان ادامه دهند.

0 comments: